Ressursgruppen

God og tett koordinering av arbeidet mellom Norge og VINE i Bolivia krever en ressursgruppe av engasjerte VINE-entusiaster. Siden 2003 har ressursgruppen jobbet kontinuerlig med barnelandsbyen gjennom fast møtevirksomhet, samtaler og møter med VINE's ledelse, oppfølgingsturer til Bolivia der vi bl.a. møter barna som bor der, og de ansatte som jobber der.

Ressursgruppen for Villa Infantil Nueva Esperanza (VINE) ble opprettet november 2003 med hovedansvaret for å koordinere arbeidet mellom barnelandsbyen i Bolivia og Norge. På mange måter er ressursgruppen en slags forlenget arm for fadderne og for Tønsberg Pinsekirke Betania, som har det overordnede driftsansvaret for VINE, i det å være et kontaktorgan og bindeledd i forhold til VINE.

Gruppen samles minst månedlig, både gjennom fysisk oppmøte og digitalt via Skype eller Messenger. Møtene benyttes til å behandle status og aktuelle saker angående VINE, planlegge aktiviteter vedrørende fadderarbeidet og overvåke den finansielle situasjonen. Videre koordinerer ressursgruppen alle henvendelser begge veier mellom Bolivia og Norge, utarbeider fadderbrevene, formidler og tildeler fadderbarn til nye faddere, mottar og sender fadderpenger og sørger for korrespondansen (inkl. oversettelse begge veier mellom norsk og spansk) mellom VINE og hjemme. Ressursgruppen står i direkte kontakt med VINE's ledelse - både via telefon og e-post. .

Det å ha slik tett kontakt med VINE er svært viktig for å sikre en god drift. Fordi over 90% av VINE's driftsbudsjett finansieres av faddere, er det helt nødvendig å ha et slikt oppfølgings- og koordineringsorgan som ressursgruppen er.

For tiden bor det ingen norske fast i VINE. For å opprettholde og videreutvikle den tette kontakten med VINE, reiser to representanter fra ressursgruppen til Bolivia to ganger i året. De har da samtaler med VINE's ledelse og personal, deltar i styremøter sammen med VINE's styre, og én gang i året (mars/april) deltar man i "asamblea" - VINE's generalforsamling som bl.a. har ansvar for å velge nytt styre.

Ressursgruppen har i dag følgende faste medlemmer, som alle er frivillige entusiaster for barnelandsbyen.

Liv Holum - Leder

Liv er bosatt i Tønsberg og har vært med ressursgruppen siden starten i 2003. Liv har ledet  ressursgruppen siden høsten 2023. Arbeidet innebærer å forberede og lede ressursgruppemøtene. I tillegg har hun ansvaret for å motta og sende ut fadderpenger, stå for regnskapsføringen hjemme i Norge, være fadderkontakt og utarbeide og sende ut fadderbrevene. Liv har besøkt Bolivia flere ganger.

Tormod Ravndal

Tormod er bosatt på Nøtterøy og har vært leder for ressursgruppen fra starten i 2003 og frem til høsten 2023. Hans viktigste arbeidsoppgaver er for tiden å jobbe med fundraising for VINE, samt oppdateringer til hjemmesiden. Han deltar også i digitale møter med Barnelandsbyens styre. Tormod har siden 2004 besøkt Bolivia mange ganger som representant for ressursgruppen.

Roger Samuelsen

Roger er bosatt i Halden, og er tidligere misjonær. Han har bodd og arbeidet i Bolivia i tilsammen 16 år sammen med sin kone, Solveig. Alle deres fire barn er født og oppvokst i Bolivia. Han har svært god kjennskap til landet og snakkere spansk flytende. Med sin rike erfaring er han en viktig ressursperson. Han er derfor jevnlig med i bl.a. møter med VINE's styre og ledelse. Roger har vært i Bolivia mange ganger som representant for ressursgruppen.

Olav Nygård

Olav er bosatt på Mysen og har vært med i ressursgruppen siden starten. Han har arbeidet med VINE helt siden før starten på 1980-tallet. Han har vært og er en "primus motor" for fadderarbeidet og har ledet flere fadderturer til Bolivia. Han kjenner Bolivia veldig godt gjennom mange besøk i landet. "Tio Olav" er godt kjent av alle i VINE, både barna og kanskje spesielt ungdommene som han har et stort hjerte for.

Elisabeth Hast

Elisabeth er bosatt i Ytre Enebakk og har vært medlem i ressursgruppen siden 2006. Hun har vært i Bolivia flere ganger, første gang på faddertur sammen med Olav Nygård. Siden den gangen har hun fått et stort hjerte for VINE og er spesielt engasjert i fadderarbeidet og promotering av VINE hjemme i Norge. Hun startet VINE's Facebook-profil, og har som fosterbarnsforelder gjennom mange år, både erfaring og god evne til å forstå problematikken rundt foreldreløse barn.

Jan Smidsrød

Jan er bosatt på Nøtterøy. Han har tidligere bodd og jobbet som misjonær i Bolivia, sammen med sin kone Åse-Miriam. Han jobber i dag i bygningsbransjen. Jan snakker flytende spansk og deltar derfor jevnlig i digitale møter med styre og ledelse i VINE. Han deltar også i arbeidet med fundraising for Barnelandsbyen. Jan har besøkt barnelandsbyen noen ganger som representant for ressursgruppen.

David Markström

David er bosatt i Mullsjö utenfor Jönköping i Sverige. Han har vært medlem av ressursgruppen siden 2008. David er kontaktperson for de svenske fadderne for VINE, og har ellers ansvaret for oppfølging av diverse vedlikeholdsprosjekter i VINE. Han snakker flytende spansk og har jevnlige møter og samtaler med både styret og ledelse i VINE. For noen år siden bodde David i VINE i et års tid sammen med sin kone, Åsa, og de tre barna. Senere har han besøkt VINE flere ganger som representant for ressursgruppen.

Gunn Elisabeth Lie

Gunn Elisabeth er bosatt i Tønsberg, men har bodd i mange år i Svarstad. Hun kom med som medlem i ressursgruppen i 2022. Hun har tidligere jobbet som misjonær i Bolivia, kan flytende spansk, og hjelper nå til med oversettelser m.m og deltar i møter med VINE's styre. Hun er for tiden ressursgruppens møtereferent. Gunn Elisabeth har besøkt Bolivia flere ganger etter at hun sluttet som misjonær.